12- 25 februari Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Irma - WaarBenJij.nu 12- 25 februari Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Irma - WaarBenJij.nu

12- 25 februari Nieuw Zeeland

Door: Irmie

Blijf op de hoogte en volg Irma

25 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Opeens ben je dan 2weken verder... en nog niets geschreven. Dit is met name omdat alles betaald internet is en je dus 4dollar per uur betaald om op het internet te kunnen. Uhm nou ja in welk jaar leven we eigenlijk...? maar goed aangezien alles mega duur is en ik met Eveline aan het reizen was had ik dat er niet voor over... maar nu, 2 weken later ga ik er even voor zitten en hopen dat mijn compter niet crasht. Zoals altijd in dit soort cafe's. Ik kan het ook niet mailen naar mijn email, want mijn mail adres doet het niet op een andere computer dan mijn eigen computer, altijd handig zo'n beveiliging.

Maar, daar gaan we dan!

12 februari
De dag van vertrek, je kent het wel wasje draaien, bed verschonen, even nog een internationaal rijbewijs aanschaffen bij de ANWB in Alkmaar, vervolgens daar in de stad belanden... op zoek naar? Niets, beetje kijken en dan bij de Media markt een te dure koptelefoon aanschaffen. Dan nog mijn lekkere shampoo halen, die opeens uitverkocht is en dan snel zorgen dat er muziek op je ipod staat. Als je dan nog een stukje wilt typen loopt je compter vast en als je online wil inchecken heb je nog steeds geen printer om je boarding pas uit te printen... maar goed in de avond even gewerkt... en Klaar om te gaan!

13 februari
Netjes op tijd op schiphol. Even slotjes aanschaffen voor mijn backpack. Deze slingeren altijd een heel jaar door huis maar als je op reis gaat zijn ze nergens te vinden. Maar goed daar gaat dan je eerst 25euro. En je bent nog nergens. Gelukkig, lekker in de rij bij de douane, waarbij mensen achter je altijd te dicht achter je moeten staan zodat ze hele tijd tegen je tas aan tikken/ hangen/ duwen of weet ik veel wat. Kunnen mensen echt niet een halve meter afstand houden? Maar goed koffie halen, en op naar Parijs. Altijd leuk een dag voor valentijn. Een vlucht vol stelletjes in Love, en Irma. Hup mijn koptelefoon op, en gaan!

14 februari
Hobbel, hobbel over de luchthaven van Frankrijk, ach.. die Fransen blijven lelijk. Hup naar Tokyo. Daar 9uur op de luchthaven hangen, de hele vlucht nog niet kunnen slapen maar op de luchthaven wel 3x een half uur in een lounge stoel wat liggen tukken. Even wat eten halen. Eerst even wat geld pinnen. Dat kan dus niet met een pinpas, dan maar met creditcard. Ow ja wat heeft Irma geleerd... je spullen verspreiden, dus mijn Creditcard zit in mijn Backpack... welke al op doorreis is naar Auckland... 9uur geen geld? Pfff dan maar 50euro wisselen en deze volledig besteden in 9uur. Onderstussen dus al bijna 100euro lichter en nog maar halverwege.

14/15 februari
Goede vlucht met Air New Zealand. Lekker eten en nog wel 2 uurtjes geslapen, Irma had namelijk 3 stoelen voor haar zelf. Heerlijk die 1ne huilende baby in het vliegtuid die op de stoel voor mij zat en elke keer kwijlend/ huilend en aandacht vragend over de stoel boven mijn hoofd hing... maar dit nam ik maar voor lief. Verder heb ik lekker muziek geluisterd en Games gespeeld. Ja ik weet het, ik ben Anti Gamen, maar in een vliegtuig mag het. En ik ben dan ook meteen verslaafd.

15 februari
Met de Shuttle bus naar het hostel, ik wordt natuurlijk als laatste afgezet, maar Eveline stond nog op mij te wachten. Lekker in een ' Smoezellig' hostel zaten we (klinkt lief, maar het is zeg maar een altijd net niet schoon hostel, met in dit geval overal vloerbedekking/ haren en zo'n douchegordijn die tegen je aan plakt bij het douchen... de andere Smoezellige dingen probeer je maar gewoon niet te zien. Maar goed we zijn even aan een haventje een drankje gaan doen. Hebben onze auto gehuurd, met veel geluk nog eentje kunnen vinden voor de volgende dag. En zijn toen lekker aan 1 +1 flessen Pino gegaan. Rond 23uur lekker naar bed, aan een Jetlag doen ik en Eveline trouwens niet. Gewoon meteen mee gaan met de tijden van het land waar je aankomt, niets aan de hand.

16 februari
Auto halen. Wachten, krasjes checken, en hup Links rijden! Op naar Raglan. Hostelletje, in de boes. Nou ja hostel het was een oud treintoestel ofzo. In de avond een mega soep gegeten en maar op tijd naar bed aangezien er weinig te beleven was.

17 februari
Op naar Waitomo. Even serieus die mensen hier rijden echt als een gek, ik word er echt gestoord van. Nu ben ik natuurljik een zondag rijder maar ik ben echt zo'n rups op de weg met al die auto's achter me. Belachelijk. Weer in een plaats beland met 2 huizen en een 1 winkel.. saai hoor maar okay, biertje en weer op tijd naar bed, geen bal te beleven, zoals men zegt. In Nieuw Zeeland ben je voor de natuur... maar om elke avond nou om 22.00uur naar bed te gaan hoeft van ons ook niet.

18 februari
Eveline jarig. 7uur, Ik naar de overkant om slingers en kaarsjes te halen, nou ze gingen pas om 8uur open en ik kon maar beter weggaan... niet heel erg behulpzaam dus... ik maar slapen. Kom ik in de ochtend mijn leraar van de JPT tegen, meneer Horeman. Vaag, wel even gekletst. Toen maar naar het volgende plaatsje, Tongariro, en daar een restaurantje opgezocht en een wandeling gemaakt. We dachten even een uurtje lopen met als gevolg dat je 4uur aan het wandelen bent door de bergen en bossen. Dit lekker op je slippers.. dan heb je ook meteen een blaar op je teentje. Fijn om te hebben met als vooruitzicht dat je morgen 8uur mag gaan wandelen. Verder ook nog wat boodschappen gedaan, alles is echt mega duur. Een pak Crackers is 6dollar, en een komkommer 3dollar en ja... alles erg duur, nu dus een kilo wortels gekocht voor 5dollar... we moeten tocht wat. Nou morgen gaan we de vulkanen wandeling doen. En daarvoor rijden we om 7.15 weg met de bus. In de avond wilde we nog wat drinken maar alles is dicht om 21.00uur en iedereen slaapt om 22.00uur echt erg.

(er zit hier ondertussen in het internetcafe een meneer achter me porno te kijken, maar goed ik kan nu natuurlijk weg. Want ik kan mijn verhaal niet opslaan. Door typen dus maar)

19 februari
De 8uur vulkaan wandeling, mega mooi. En goed te doen, sommige mensen hadden bergschoenen gehuurd en weet ik veel wat maar wij deden de wandeling op onze gympies. Met als restultaat dat wij geen blaren hadden en de andere met bergschoenen wel, vaag maar wij waren blij met onze gympen.

20 februari
Rijden naar Taupo, eindelijk een plaatsje met 2 ipv 1 winkels en een strandje.

21 februari
Rijden naar Rotorua. Onderweg stoppen voor een Geiser wandeling, mega mooi en indrukwekkend. Daarna naar een marktje waar je een meter hotdog kan halen en we zijn er onderweg achter gekomen dat we onze biertjes, crackers en dipjes in het vorige hostel hebben laten liggen. Balen! Echt balen! Al onze boodschapjes weer op.. nou ja we hadden nog een halve kilo wortels op de achterbank... hmmm... nee we zijn niet terug gereden, maar hebben er wel over nagedacht.

22 februari
Naar Whakatane gereden. Wat rond gelopen en ingecheckt... weer wat Snoezelig hostel maar okay. We hadden al 2 nachten geboekt omdat daar de bruiloft is van het nichtje van Eveline, Sarah. In de avond hadden we het bruidsmeisjes diner en in de avond hebben we nog wat rond gehangen, eindelijk een leuk plaatsje met een bar die later open is dan 22.00uur.

23 februari
Lekker wat tutten bij Marijke, een kennis van Eveline. We kregen van een haar een cadeautje en mochten in haar kamer opmaken en douchen etc. Ik mocht nog een ketting lenen, welke uit de kluis werd gehaald een een kostbaar souvernir uit Auckland was... pfff als dat maar goed gaat. Toen naar de bruiloft! Mega leuk! Champagne/ Speeches/ Feest en toen met de taxi naar het centrum. ' Lekker' Slapen, nou ja Eveline en een Snurkende Duitser... de Chineese kamergenoot en ik hebben de halve nacht wakker gelegen, met als conclussie dat we de volgende keer misschien ook wat meer moeten drinken.

24 februari
Naar het Day After Bruidsontbijt, lekker en leuk! Snel de ketting ook maar terug gegeven voor dat deze weg zou raken. Bij dit ontbijt waren ook worsten, van een dier die was geschoten door de zus van de bruidegom in Wellington, zij heeft daarna er voor gezorgd dat het dier als een mooi worstje vertoond werd op het buffet. En ik moet zeggen deze was erg lekker. Verder was ern een zanger en ging het feest eigenlijk weer door. Maar wij zijn netjes rond 12.30 verder gereden naar Auckland, moe en op. Gelukkig onderweg ook nog bijna zonder benzine gestaan... maar gelukkig net gehaald :) maar was wel even zweten, ik zag ons namelijk al staan... pfff... en dat terwijl je beide ziet dat de meter omlaag gaat en je al 100 BP's gepasseerd heb.

25 februari
Nog naar het Noorden gereden, eergister/ gister en vandaag hebben we toch wat meer leukere plaatstjes gezien in dit gebied, veel leuker/ gezelliger/ relaxter en knusser enzo.

De conclussie tot zo ver;
Nieuw Zeeland is dus echt mooi om te bezoeken voor de natuur. We vond het overigens wel apart dat we nog maar 1dag schapen hebben gezien en alle andere dagen koeien. Dat het een natuur land is wisten we wel een beetje maar dat 22uu alles dood is... is best irritant.

Elk dorpje is het zelfde en begint met een BP en Countdown en eindigd met een MacDonalds.

In Nieuw Zeeland is het rond 20uur donker, maar hou er rekening mee dat als je dus terug komt van het strand of een wandeling dicht is.

BP 19.00uur (handig ivm benzine),
Hostel receptie 19.00uur (handig voor een snack/ internetkaart/ vragen wat je kan doen de volgende dag etc),
Keuken hostel 21.00 ( handig ivm je biertjes en zorg er voor dat je flessen water gevuld zijn).
16.00 zijn alle lunchrooms dicht en 18.00uur de winkels
21.00 restaurants en als je geluk heb kan je tot 22.00uur nog ergens zitten.

Verder is het handig om een gerecht te delen want je krijgt altijd mega veel. Iedereen rijdt mega hard en als iemand zegt 6km is dat ongeveer 8-10 km en 10 min is ongeveer een half uur.
Verder moet je wel weten dat er met een buffet maar 1x gelopen mag worden, en je dus je bord volledig vol moet gooien want een 2de keer langs een buffet is not done (gelukkig hadden Eveline en ik dat gehoord voordat we gingen opscheppen bij de bruiloft). Verder is een pakje sigaretten 18dollar, dus....niemand rookt hier. (gelukkig had ik ze uit Tokyo meegenomen).

Verder is Nieuw Zeeland mooi maar als je dus de vulkanen en Geisers wil zien moet je wel even een paar dagen in het dode gebied leven, de laatste dagen hebben we nog wel leuke plaatjes gezien en ook leuke mooie gebieden met watertjes enzo. We waren in het begin wel wat telleurgesteld in de natuur/ de plaatsjes en en de mensen, maar daar zijn we de laatste wel wat van teruggekomen. Nou in iedergeval van de natuur en de plaatjes, maar de mensen?

Ja de mensen, we hadden ze wat Amerikaanser verwacht, wat vriendelijker en behulpzaamer, maar ik denk dat we 1 op de 10 keer echt vriendelijk zijn geholpen en 1 op de 10x hebben we een antwoord gekregen op de vragen welke we gesteld hadden. We stellen namelijk nog wel eens vragen bij een BP of een Info Center. Bij de BP weten ze niets, bij een info center verwijzen ze elke keer naar de folders, maar ze zullen niet bellen voor de beschikbaarheid van een hostel of ze kunnen geen extra informatie geven van een excursie. Over parkeer mogelijkheden/ parkeerregels of wat dan ook weet ook niemand wat te vertellen, bij elke simpele kleine vraag een aan een bewoner werd verbaasd naar ons gekeken. En dan gaat het echt om de vraag, waar zit het infocenter, waar is de bakker, kunnen we in de buurt tanken, mogen we hier parkeren, of iets in die richting. De meeste hebben ook wat extra kilo's en wat tattoo's maar goed zal er verder geen oordeel over geven.

Nu ben ik naar Wellington gevlogen en zit Eveline op een vlucht naar LA. Ik ben net met de Shuttlebus naar mijn hostel gegaan. Deze duurt 10minuten, ik word natuurlijk als laatste afgezet, en de hele weg zit er iemand naast mij bostvoeding te geven... en daar betaal je dan ook nog 20dollar voor... nou goed, ik heb verder geen tot geen tot echt geen planning. Ik heb in iedergval mijn spullen nog, de zon schijnt en...! Ik ben blij:) We zullen zien, ik ben moe om tijd te steken om nieuwe mensen te leren kennen maar goed ik zal wel moeten, anders worden de komende 3 weken nog wel erg stil. Ach ik vermaak me wel, maar lekker met Eveline reizen was echt wel weer super leuk, gezellig, makkelijk en... ja Super vet.

Ja ik heb wel weer veel gezeurd in mijn verslag... en voordat mensen gaan twijfelen of denken dat ik het wel of niet naar mijn zin heb. Ik heb het Heerlijk! En ga nu mijn 2de deel in, in New Zealand Zuid, zonder Eveline. En ik mis haar nu al! Pino!?

Ik ga nu veilig naar huis proberen te lopen, en hopen dat Porno-man niet achter mij aankomt... oe spannend, spannend ;)

En het duurt waarschijnlijk wel weer even voordat ik ga typen... Stomme betaalde gedoe.

• 25 Februari 2013 - 13:11

Gert-jan:

Hoi Irmie,

gelukkig je leeft nog, we hebben zooo lang niks gehoord, ik was je al bijna vergeten.....

nee hoor, ik denk elke dinsdag en donderdag aan je

Je hebt het weer echt leuk zo te horen, gelukkig hou je veel van de natuur en ben je niet zo'n doorzakker.... hahahaha

Veel plezier, pas op jezelf, ik kijk al uit naar de volgende blog

Kus
    GJ

• 25 Februari 2013 - 13:13

Gert-jan:

wat grappig trouwens dat je Horman tegenkwam , ik neem tenminste aan dat je Jan Horman bedoelt?
    Ik spreek hem regelmatig en wist wel dat hij die kant op zou gaan, maar ik dacht naar Australie,........ zit je wel op het juiste eiland?????

lol

• 25 Februari 2013 - 13:23

Broer:

En toch vind ik het weer leuk om allemaal te lezen.

:-)

Veel plezier Knak. Knakker er maar lekker op los.

• 25 Februari 2013 - 19:29

Mama:

Hopelijk veilig 'thuis' gekomen, lekker geslapen en weer 'natuurlijk' je 2e helft in!
    Geniet van je laatste weken, een lange zomer volgt in je eigen land!
    Lekker dat je niets hoeft en je zelf mag bepalen welke kant je opgaat,
    er komt vast weer wat 'spannends' op je pad! Veel plezier, dikke kus!

• 26 Februari 2013 - 07:12

Pino:

Je bent nu helemaal vergeten te schrijven over 1 schoen! 2 km is half uur rijden..... lelijke tattoo's en gelukkig niet vergeten dat het inderdaad weer super gezellig was! X

• 26 Februari 2013 - 09:55

Linda:

Hoi Irma,

Daar is je verslag dan, heerlijk. Kan ik ook weer even terug naar NZ

In Taupo niet uit een vliegtuig gesprongen??????? Is zo mooi daar.
    - Teminste vond ik.

Geniet nog lekker.
    Groetjesssss Linda van Westerop

• 26 Februari 2013 - 11:53

Joke:

hoi Irma
    leuk je verslag weer te lezen en hoe je van deze reis ook weer geniet ,
    veel plzier verder en doe voorzichtig groetjes uit een water koud castricum xxx joke